ارتقا محصول در صنعت در حال افول: مورد کاوی

داستان مواجهه کداک با دوربین های دیجیتال و بی توجهی به این روند، از بارزترین مثال های تحول آفرینی و برافکنی فناوری ها نو و ضرورت توجه به آن هاست. کداک با وجود جلوتر بودن از رقبا در توسعه دوربین های دیجیتال، به دلایل مختلف (اعم از نبود مدیریت آینده نگر و ریسک پذیر) نتوانست در زمان درست وارد این بازار شده و تقریبا از صحنه کسب و کار حذف شد.

 

اما با مشاهده آمار زیر، روی دیگر سکه برافکنی مشخص می شود. مهم نیست که در داخل صنعتتان تا چه اندازه نوآوری و خلاقیت به خرج می دهید، زمانی که ظرف صنعت شما به واسطه یک محصول جدید در بازار در حال کوچکتر شدن است، بی نظیرترین محصولات هم نخواهد توانست جایگزین راهکار جدید باشد.

 

نمودار زیر نشان می دهد که گوشی های موبایل، در کمتر از 10 سال، توانسته اند میزان خرید دوربین های دیجیتال را تا 93 درصد کاهش دهند! همچنین تمام تلاش های این صنعت در راستای معرفی و ارتقا محصولاتش در 40 سال گذشته، با ظهور گوشی های موبایل، تقریبا از بین رفته است.

 

این نمودار، ضرورت و اهمیت وجود 2 رویکرد مجزا را در برنامه های تحول دیجیتال می رساند:

– اول آن که محصولات/خدمات ما چگونه می توانند بهتر و نوآورتر شوند؟

– و دوم آن که آیا اساساً محصولات/خدمات ما جایی در سبد مشتری در آینده نزدیک خواهد داشت یا نه؟

 

این که سوال اساسی «آیا باید ادامه بدهیم» را در اولویت دوم مطرح کرده ام، به این دلیل است که بررسی های آینده نگرانه (که معمولا خیلی قطعی نیستند)، نباید سازمان ها را از عملیات فعلی و تعالی آن منحرف سازد. ترکیب این دو نگاه، یعنی درونی و بیرونی، می تواند نگاه کوتاه مدت و بلند مدت سازمان را در تحول دیجیتال تعیین نماید.