آرشیو یادداشت‌ها

یادداشت

چه انتظاری از مشاور تحول دیجیتال داشته باشیم؟

سازمان‌هایی که به دنبال ادامه حیات در عصر دیجیتال هستند و نمی‌خواهند مطابق با قانون بقای اصلاح از صحنه رقابت خارج شوند، به این نتیجه خواهند رسید که در کنار تلاش‌های درونی، نیاز به یاری بیرونی خواهند داشت. با وجود علاقه بسیاری از مدیران نسبت به راه‌اندازی اقدامات مرتبط با تحول دیجیتال، این موضوع واضح است که سازمان‌ها، تخصص لازم برای برنامه‌ریزی آن را نخواهند داشت. البته تعیین استراتژی را با راهبری اشتباه نگیریم؛ وجود بهترین استراتژی‌های دیجیتال نیز تضمینی برای تحقق اهداف نبوده و راهبری صحیح تحول دیجیتال در داخل سازمان و توسط خودِ سازمان، عامل اصلی تحقق اهداف

برای مشاهده مطلب کلیک کنید.
یادداشت

داده و استراتژی؛ ترکیبی برنده برای سازمان

تحلیلگری داده و استراتژی به نظر ترکیب نام آشنایی برای این حوزه نیست، اما در دنیای که داده ها، بسیاری از فرایندهای سازمانی را خودکار ساختند، حوزه های دیگر نیز به تبع شفافیت داده های مورد نیازشان، از این حوزه کمال بهره را می برند. شاید استفاده از داده برای ارتقا بازاریابی، فروش و یا تولید بیشتر در سازمان ها جا افتاده باشد، اما به کارگرفتن همین داده ها در فرایندهای تدوین استراتژی سازمان، در حال رشد و خودنمایی است.استراتژی در انتهای مسیر خود، نیازمند تصمیم گیر های اساسی و بعضاً شهودی است، اما استراتژیستی که از داده برای این

برای مشاهده مطلب کلیک کنید.
یادداشت

پرونده ویژه: بانکداری دیجیتال + نئوبانک

واقعیت آن است که اهمیتی ندارد که چه اسمی روی این اقدامات بگذاریم (بانکداری دیجیتال، مجازی، آنلاین، موبایلی، نئوبانک و …)، به نظرم مهمترین چالش این حوزه، شناخت دقیق نیازهای کاربران و ارائه راهکارهای دیجیتال از کانال های مورد پسند آن هاست. چه این اتفاق در طول بهبود های مستمر بانکی صورت پذیرد یا به صورت یک واحد مجزا در بانک راه اندازی شود، در صورت مساله تغییر ایجاد نمی کند. بانک های دیجیتال و نئوبانک ها، آینده صنعت پولی و بانکی است و این فرصت همیشگی نخواهد بود.

برای مشاهده مطلب کلیک کنید.
یادداشت

دفتر تحول دیجیتال دولت ترکیه

معمولا در سراسر دنیا (و نه فقط کشورمان)، بخش دولتی نسبت به سایر حوزه ها، کند تر و دیرتر به روندهای روز دنیا پی می برند. تحول دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست و با وجود گفتارهای متعدد در زمینه دولت دیجیتال، هنوز تا تحقق کردار در این زمینه فاصله است.  در چند روز اخیر که در حال جمع آوری داده برای یک مقاله بودم، به یک مورد جدید برخوردم؛ دفتر تحول دیجیتال کشور همسایه مان، ترکیه. چشم انداز و اطلاعات جالب توجهی در این وبسایت بارگذاری شده بود که قطعا برای علاقه مندان حوزه حکمرانی تحول دیجیتال و

برای مشاهده مطلب کلیک کنید.
یادداشت

کدام تحول دیجیتال؟

در مطلب قبلی، به چاقوی دولبه بنچمارکینگ اشاره کردم. متاسفانه به همان میزان که بی توجهی به «تحول» دیجیتال برای برخی از سازمان ها مهلک است، پیاده سازی آن برای دیگر سازمان ها به مراتب سمی تر خواهد بود!باید قبول کنیم که همانند یک بدن بیمار که توانایی عمل جراحی سنگین و خونریزی شدید را ندارد، تمامی سازمان ها نیز توان به کار بستن مفاهیم تحول آفرین و برافکن را نخواهند داشت، اما آیا این موضوع مانع از استفاده سازمان شما از فناوری های مستقر (یا نگهدارنده) می شود؟اگر راه اندازی یک وبسایت می تواند حالِ کاربران شما را چندین درجه

برای مشاهده مطلب کلیک کنید.
بررسی گزارش

اقدامات پیشنهادی مایکروسافت برای آغاز سفر دیجیتال سازمان

در بخشی از گزارش اخیر شرکت مایکروسافت پیرامون اقدامات تحول دیجیتال این شرکت (از اینجا دانلود کنید)، به درس آموخته‌ها و توجهات مدیریتی برای اثربخشی سفر دیجیتال سازمان‌ها پرداخته شده است. این نکات از مطالعه و تحلیل 175 شریک مایکروسافت حول این موضوع به دست آمده است.
از نظر مایکروسافت، موارد مطرح شده در این گزارش، نقشه راهی برای تمامی همکاران این شرکت در مسیر رهسپاری تحول دیجیتالشان خواهد بود. این سازمان‌ها باید به 4 مؤلفه اصلی مطرح شده در این گزارش توجه ویژه داشته باشند.

برای مشاهده مطلب کلیک کنید.
یادداشت

اهمیت استراتژی به هنگام در تحقق اهداف تحول دیجیتال

اهمیت داشتن استراتژی به هنگام و چابک در موفقیت طرح های تحول دیجیتال، از مواردی است که بعضاً در سایه تصمیم گیری های بلند مدت حول موضوعاتی نظیر انتخاب تکنولوژی جدیدتر یا رفع موانع فرهنگی سازمان قرار می گیرد. زمانی برنامه ریزی برای تحولات اساسی سازمانی (چه حول محصول و چه حول سازمان) معنا پیدا می کند که زمان کافی برای برداشت نتایج این تلاش ها وجود داشته باشد. به همین دلیل نباید در برنامه ریزی های تحول دیجیتال، طوری رفتار کرد که دنیا در انتظار تصمیم ما ایستاده است. سازمان های مستقر بازار توسعه کسب وکارشان به صورت خطی

برای مشاهده مطلب کلیک کنید.
بررسی گزارش

نمونه ای از اشتراک درس آموخته (تداکس تهران)

در مطالعات اندکم در حوزه مدیریت دانش، همیشه دو مولفه آن، توجه‌ام را جلب می‌کرد: «اهمیت جمع‌آوری و نگهداری داده» و «اشتراک‌گذاری درس آموخته‌ها». مطالعه گزارش هشت ساله دوستانم در تداکس تهران به خوبی این دو مورد را نشان داده؛ هم با استفاده از پلتفرم فرمالو، داده‌ها به خوبی جمع‌آوری شده و هم با یک نمایش جذاب، درس آموخته‌های ایشان در معرض دید قرار گرفته، هر دو این موارد قابل تقدیر و دانش‌افزایی است.مورد جالب دیگر در همین زمینه، مسیر توسعه قابلیت‌های جدید پلتفرم فرمالو است. ارتقا و بهبود فرمالو، کاملا مبتنی لوپ فیدبک، نگاه چابک و بهبود مستمر می‌باشد

برای مشاهده مطلب کلیک کنید.
دسته‌بندی نشده

رهبر دیجیتال یا سازمان دیجیتال

در بررسی «ام آی تی اسلون» مشخص شد که از کسب‌وکارهای بررسی شده، تقریبا 70 درصد معتقد بودند که رهبران فعلی سازمانشان برای دیجیتالی سازی مجموعه مناسب نیستند. این آمار و سایر نکاتی که در ارائه بسیار آموزنده جناب دکتر شامی زنجانی در کنفرانس منابع انسانی دانشگاه تهران بیان شده بود، این فکر را به ذهن متبادر می‌کرد که آیا ویژگی‌های یک رهبر دیجیتال همان ویژگی‌های یک سازمان دیجیتال نیستند؟

برای مشاهده مطلب کلیک کنید.
یادداشت

شکاف نگرشی مدیران و کارکنان، چالشی بین‌المللی در تحول دیجیتال

شکاف نگرش مدیران و کارکنانشان همیشه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های برنامه‌ریزی برای تحول دیجیتال سازمان بوده است. در واقع زمانی که نگاه‌های مدیران و بدنه عملیاتی سازمان به یک فناوری، برای مثال هوش مصنوعی در محیط کاری، در حدود 40 درصد اختلاف دارد (مدیران غالبا بسیار خوش‌بین‌تر هستند)، چالش ابتدایی و اساسی برای تغییرات فرهنگی را نه انتخاب فناوری، بلکه یکسان ساختن انتظارات و رویکردها از آن فناوری‌ معرفی می‌کند.این مقاله از این بابت برای من جالب بود که نتایج آن کاملا با بررسی‌هایی که من و همکارانم به صورت مبسوط در گزارش حرفه‌ای «فرهنگ دیجیتال در صنعت بانکداری» (منتشر

برای مشاهده مطلب کلیک کنید.
کتاب

دانلود خلاصه کتاب داروینیسم دیجیتال

داروینیسم دیجیتال (2018)، کتابی است که به مقایسه مفهوم تکامل داروین، با عصر دیجیتال می پردازد. تام گودوین، نویسنده کتاب، ادعا می کند که در عصر حاضر نیز، همانطور که در نظریه داروین بیان شده، گونه هایی که توانایی بیشترین انطباق را با محیط خود داشته باشند، می توانند بر سایر گونه ها، فائق آیند. همانطور که در بخشی از کتاب آورده شده:  داروینیسم دیجیتال به معنای قوی‌ترین یا ثروتمندترین بودن نیست. چابکی و تطابق سریع با محیط اطراف، ویژگی اصلی گونه‌های موفق در عصر دیجیتال خواهد بود. شرکت‌های امروزی، با تحقیق و توسعه روی جدیدترین فناوری‌ها و آمادگی برای پیاده‌سازی آن‌ها

برای مشاهده مطلب کلیک کنید.