قدرت پلتفرم؛ کانال یوتیوب با درآمد 4.7 میلیون دلاری

یکی از اتفاقات همیشگی یوتیوب، محتواهای ویژه کانال های این پلتفرم در روز های انتهایی سال میلادی است. امسال یکی از این محتواها بسیار توجه ام را جلب کرد: درآمد کانال Ali Abdaal با 2.4 میلیون فالور (این عدد در بین یوتیوبرها، عدد بالایی محسوب نمیشود). لازم به ذکر است که کانال هایی در این قد و قواره، حدود 10-15 نفر همکار دارند.

دو نکته از ویدئوی درآمد سالانه علی قابل توجه بود:

1- شفافیت: علی در ابتدای ویدئو تاکید دارد که «من به شفافیت تمام اعتقاد دارد» و دلیل انتشار چنین ویدئویی، صرفا کمک به دیگران است. این نگاه بعضاً فقط در فضاهایی با فرهنگ استارتاپی دیده میشود؛ جایی که هیچ چیز مخفی نیست، چرا که هر کاری دلیلی دارد و مخفی کاری توجیهی ندارد.

2- سبد فعالیت ها: شاید به خودتان فکر کنید که یک کانال یوتیوب که توسط یک پزشک (علی یک پزشک عمومی است) اداره میشود، تنها در حوزه محتوای ویدئویی فعالیت می کند، اما اینطور نیست.
لیست جریان های درآمدی علی و تیمش اینگونه است: پلتفرم تویچ، درآمد پزشکی، پلتفرم آموزشی BASB، اجاره املاک، پلتفرم نبیولا، پادکست و انتشار آن در پلتفرم ها، سهام، فروش حق انتشار کتاب، رمز ارز، لینک های افیلیت، تبلیغات یوتیوب، اسپانسرشیپ، پلتفرم اسکیل شیر، پلتفرم PTYA.
به جرئت می توان گفت که تمام این فعالیت ها (غیر از پزشکی)، با قدرت اقتصاد پلتفرمی جان گرفته اند و بدون وجود پلتفرم ها، عملا امکان پذیر نبودند. شاید قدرت و جذابیت پلتفرم در همین است که به هر شخصی اجازه ارزش آفرینی می دهد؛ یک ارزش آفرینی کاملا دو طرفه (چه برای تولید کننده محتوا و چه برای کاربر)، چرا که پلتفرم کاملا عادلانه رفتار می کند.