چگونه کارکنان سازمان را برای سفر دیجیتال آماده کنیم؟ – بخش اول

بسیاری از سازمان ها نقش بی بدیل کارکنان در موفقیت پروژه های تحول دیجیتال را درک کرده اند، با این وجود در بررسی های انجام شده، نه درک مدیریت و بدنه عملیاتی سازمان از تحول دیجیتال همگام است، و نه رهبران سازمان از نحوه آماده سازی کارکنانشان برای دیجیتالی شدن آگاهی کافی را دارند.

آمار) به نقل از گزارش PWC در سال 2018، تصور 90 درصد از رهبران سازمان ها بر آن است که به نیازهای کارکنان در دیجیتالی سازی سازمان توجه شده است؛ جواب همین سوال از منظر کارکنان تنها 53 درصد است! این آمار به ما اعلام می کند که تحول دیجیتال باید مطابق با نیاز سازمان طراحی شود و یک نسخه یکسان برای همه سازمان ها یا یک گواهی ایزو نیست؛ هر کسب و کاری در تعامل با لایه های مختلف خود و وضعیتش در بازار، باید نقشه راه اختصاصی طراحی کرده و در مسیر این نقشه حرکت کند.

اما چگونه کارکنان سازمان را برای این سفر آماده کنیم؟

1- شکاف مهارتی کارکنان را با ارتقا مهارت (upskill) یا بازآموزی (reskill) کاهش دهید. در دنیایی که 9 شغل از 10 شغل، نیاز به مهارت های دیجیتال دارد، نمی توان حوزه آموزش سازمانی را با روش های سنتی و کم اثر اداره کرد. مشارکت با پلتفرم های آموزش آنلاین راهکار مناسبی برای این موضوع به نظر می رسد.

2- 97% از سازمان ها، تحول فرهنگی را یک الزام برای تحول دیجیتال می دانند. با وجود پیچیدگی های بسیار استقرار فرهنگ دیجیتال، استفاده از متخصصان حوزه فرهنگ سازمان می تواند تغییرات کوچکی را آغاز کند، شاید همین اقدامات محدود، پیش زمینه ای برای یک بهمن فرهنگی در سازمان شما شود.

3- از خصیصه های سازمان های موفق در این عصر، توجه آن ها به امر نوآوری و شفافیت سازوکارهای سازمانی آن است. راه اندازی یک پرتال نوآوری باز یا تعیین مدیر ارشد نوآوری، نمونه هایی از این اقدامات هستند که در تلاش است تا به دنبال طلای خلاقیت در گوشه و کنار سازمان باشد.

4- یکی از دلایل شکست پروژه های تحول دیجیتال، عدم شناخت صحیح و دقیق کارکنان از این مفهوم است. زمانی که ترس «از دست دادن شغل» یا «کاهش اختیارات»، به درستی یا غلط، از تحول دیجیتال برداشت شود، نمی توان برنامه ها را پیش برد. به همین سبب باید در گام اول شفاف سازی دقیقی از چشم انداز خود و مزایای این پدیده برای لایه های مختلف سازمان داشته باشد.

5- به گفته موسسه مکنزی (2018)، وجود فرایند های موثر ارتباطات کارکنان، می تواند تا 3 برابر در موفقیت تحول دیجیتال تاثیر گذار باشد. پاسخگویی و شفافیت، علی الخصوص در سطوح ارشد سازمان می تواند نقش بی نظیری در درک صحیح تحول دیجیتال برای کارکنان و انگیزش آن ها داشته باشد.

+ انشالله در مطلب بعدی، به باقی نکات می پردازم.