از زمانی که اولین بار عبارت «مدیر ارشد دیجیتال» در چارت سازمان ها خودنمایی کرده، حدود 20 سال می گذرد. در این سال ها مکرراً در ادبیات آکادمیک و کسب و کاری با دو دسته مقاله مواجه می شدید:
– دسته اول که از اهمیت این جایگاه برای موفقیت تحول دیجیتال سخن می گفتند،
– و دسته دوم که این پدیده را نقشی اضافه و هیجانی در سازمان ها معرفی می کردند.
در مقالات دسته دوم، معمولا بیان می شد که یکی از مدیران ارشد فعلی (معمولا مدیر ارشد فناوری اطلاعات) می تواند همان وظائف CDO را صورت دهد و همچنین این نقش را به صورت موقت در ساختار سازمان متصور بودند؛ یعنی در آینده نزدیک این افراد در سازمان حضور نخواهند داشت.
اخیرا موسسه «هاتپیکس» با همکاری HPE، صد نفر از برترین مدیران ارشد دیجیتال در سطح دنیا برای سال 2022 را معرفی کرد. زمانی که اسامی شرکت های این افراد را می بینید، از صنایع فناورانه تا صنایع خوراکی، از مد و پوشاک تا دارو و خودرو به چشم می آید. شرکت هایی که این افراد در آن مشغول به کار هستند نیز اکثراً از شرکت های بزرگ و معتبر هستند: جنرال الکتریک، لورآل، بانک اچ اس بی سی، آیکیا، بنک آو امریکا، جنرال موتورز، بریتیش تلکام، نستله و …
در مقالات قبلی (انتهای مطلب)، به اهمیت وجود یک مسئول واحد به عنوان Accountable تحول دیجیتال اشاره کرده بودم. به نظر میرسد از دو رویکردی که نسبت به CDO در سال های گذشته مطرح شده، رویکرد اول هنوز از اهمیت خاصی برای سازمان های مصمم به تحول دیجیتال برخوردار است و افزودن بار تحول به مسئولیت های فعلی یک واحد سازمانی، رویکرد مورد پسندی در سطح دنیا نمی باشد.
تحول دیجیتال وظیفه همه سازمان است، اما راهبری آن نمی تواند متکثر باشد.
مطلب «وظائف مدیر ارشد دیجیتال»