داده محوری یکی از اساسیترین ارکان عصر دیجیتال است. سازمانهایی که تصمیمات خود را مبتنی بر داده نکنند، بدون شک نه تاثیرگذاری خاصی خواهند داشت و نه نتیجه مطلوبی برای آنها حاصل میشود. تصمیمات داده محور یک الزام برای کسبوکارهای امروز شده است. بسیاری از داده به عنوان نفت دوران دیجیتال یاد میکنند و این تعبیر، فاصله چندانی از واقعیت ندارد. همانطور که نفت پیشران بسیاری از پیشرفتهای صنعتی در قرن بیستم بود، دادهها در قرن بیست و یکم توانستهاند منجر به پارادایم شیفتهای اساسی شوند. نمونه این اقدامات تأثیرگذاری دادههای فیسبوک در انتخابات 2016 امریکا بود که فصلی جدید در مباحث داده محوری و اخلاق دیجیتال باز کرده است (رسوایی کمبریج آنالیتکا).
بسیاری از شرکتها در حال حاضر حائز دادههای بسیاری هستند، اما این دادهها یا به درستی ذخیره نمیشود، یا حتی اگر ذخیره شوند، به خوبی پالایش و استفاده نمیشوند. چالش اصلی کسبوکارها نیز در همین مراحل است:
– برخی هنوز از دادههایی که کسبوکارشان ایجاد میکند، اطلاعی ندارند.
– برخی انواع دادههای تولید شده توسط کسبوکارشان را میدانند، اما نحوه مدیریت آن را یاد نگرفتهاند.
– آنهایی که انبارههای داده مرتبی دارند، از ایجاد بینش از این دادهها عاجزند.
– و در نوک قله، آنهایی هستند که هم دادههای مورد نیازشان را تولید و مدیریت میکنند، هم از آنها برای تصمیم سازی در سطوح مختلف استفاده میکنند.
در همین راستا، این خبر یکی دیگر از تاثیرات واقعی داده محوری را تبیین کرده و خواندن این خبر، اهمیت داده محوری در سطح فردی را هم نشان میدهد؛ جایی که افراد برای تصمیمات حرفهای و شخصی هم روی به دادهها آوردهاند. این گزارش به تمدید قرارداد کوین دی بروینه (هافبک تیم سیتی) پرداخته که بدون نیاز به ایجنت فوتبالی، صرفا با استخدام چند تحلیلگر داده، توانسته حقوق خود در قرارداد بعدی را محاسبه کند. نکته مهم دیگر این خبر، بیان جایگزینی الگوریتمها با افراد و حقایق (فکت) با شهود در عصر دیجیتال است، موضوعی که اهمیت تحول نه تنها در رویکردهای سازمانی، بلکه در رفتارهای فردی را بیان مینماید.
جالب است که تحولات دیجیتالی، حتی در باشگاههای ورزشی نفوذ کرده و در حال حاضر، بسیاری از ورزشها، به شدت روی تیم تحلیلگری دادههایشان تمرکز کردهاند (در همین رابطه فیلم moneyball را ببینید). مشاهده یک مربی ورزشی با تبلتی در دست که به صورت لحظه، وضعیت تیم و تیم حریف را به وی میرساند، موضوع عجیبی در سال 2021 نیست (تصویر اوله گونار سولشایر، سرمربی منچستریونایتد همراه با تبلتش).