نکاتی از یک گزارش: تحول دیجیتال، نسخه 2

گزارش وضعیت تحول دیجیتال شرکای تجاری ماکروسافت در سال 2020 (که با همکاری IDC و تحت عنوان «تحول دیجیتال: نسخه 2» منتشر شده)، حائز نکات جالب توجهی بود که در این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ام. این گزارش سعی کرده تا وضعیت بلوغ دیجیتال شرکای ماکروسافت را در سال 2020 نمایش دهد و به برخی از چالش‌ها و درس آموخته‌های آن‌ها در طی مدت پیاده‌سازی برنامه‌های تحولی‌شان، اشاره کند. نتایج این بررسی از بین 175 شرکت همکار ماکروسافت انجام شده است.

نکته اول

1- یکی از مهم‌ترین اقدامات دیجیتال شرکای ماکروسافت، به دست آوردن دارایی‌های فکری (IP) جدید در راستای توسعه کسب‌وکارشان بوده است، به نحوی که قریب به 40 درصد از این شرکت‌ها، بیش از 6 درصد از سود سالانه خود را در توسعه سرویس‌ها و پروژه‌های جدید به منظور دستیابی به دارایی‌های فکری با ارزش هزینه می‌نمایند.

نکته دوم

2- وضعیت تحول دیجیتال در شرکت‌هایی که با ماکروسافت همکاری می‌کنند، فرق چندانی با سایر آمارها و حتی وضعیت کشورمان ندارد. طبق این گزارش، بیش از 53 درصد از شرکای تجاری ماکروسافت هنوز در مراحل اولیه و ابتدایی سفر دیجیتال خود قرار دارند. نکته جالب در این گونه از آمارها، ثابت بودن تقریبی وضعیت شرکت‌های رهسپار سفر دیجیتال است؛ یعنی آمارهای مختلف، همگی نشان می‌دهد که اکثریت شرکت‌ها هنوز در مراحل ابتدایی تحول دیجیتالشان هستند. این موضوع مهر تأییدی برای «سفر بودن تحول دیجیتال و نه مقصد بودن آن» است. قطعاً بسیاری از این شرکت‌ها به دستاوردهای بسیار مناسبی در زمینه دیجیتالی سازی دست یافته‌اند، اما نکته تحول دیجیتال آن است که با انجام یک بخش، یک حوزه دیگر سازمانی خودنمایی می‌کند و با پیاده‌سازی یک تکنولوژی، یک فناوری جدید ظهور پیدا می‌کند. پروژه نپنداشتن تحول دیجیتال، یکی از اصول موفقیت تحول دیجیتال در تمامی سازمان هاست.

نکته سوم

3- معضل استعداد دیجیتال، یکی از چالش‌های اصلی 175 شرکتی است که در این گزارش بررسی شده‌اند. این موضوع هم یک تِم تکرارشونده برای وضعیت تحول دیجیتال در صنایع مختلف است. اهمیتی ندارد که حیطه تحول شما چگونه است، تا زمانی که منابع انسانی مورد نیاز را در سازمان ندارید یا به سازمانتان جذب نکرده‌اید، با یک چالش بزرگ در مسیر تحول دیجیتال مواجه خواهید بود.

نکته چهارم

4- جدا از چالش سرمایه انسانی، سایر چالش‌های شرکای ماکروسافت به شرح تصویر زیر است. «چابکی» و «رهبری» یکی از روندهای تکرارشونده در معضلات پیاده‌سازی تحول دیجیتال است که در این گزارش نیز به آن‌ها پرداخته شده است.

نکته پنجم

5- در کنار چالش‌ها، سازمان‌ها روی موارد زیر به عنوان مراکز توجه تحول دیجیتالشان تمرکز نموده‌اند. ایجاد حس اعتماد به راهکارهای دیجیتالی برای مشتریان، بهینه‌سازی عملیات سازمان و ایجاد مدل‌های کسب‌وکار جدید در صدر این موارد قرار دارند. اهمیت بالای «اعتماد دیجیتال-Digital Trust» در این جدول، نشان می‌دهد که سازمان‌ها متوجه شده‌اند تا زمانی که کاربران مجاب به استفاده از راهکارهای دیجیتالی نباشند و اطمینانی از معادله هزینه-منفعت آن نداشته باشند، هرگونه فعالیت دیگری برای سازمان فایده نخواهد داشت. یا باید به سراغ ارزش‌آفرینی برای نیاز واقعی کاربر رفت، یا باید یک ویژگی برایشان ایجاد کرد که خودشان از نیاز به آن خبر ندارند!

نکته ششم

6- افزایش سرمایه‌گذاری‌ها روی فناوری اطلاعات و پروژه‌های تحول دیجیتال، یکی دیگر از نکات این گزارش بود که موضوع جدیدی به حساب نمی‌آید. به نحوی که نرخ رشد هزینه روی فناوری‌های تحول‌آفرین تا سال 2023، 17 درصد افزایش خواهد داشت و از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های متداول و قدیمی، نزدیک به 2 درصد کاهش خواهد داشت.