سازمانهایی که به دنبال ادامه حیات در عصر دیجیتال هستند و نمیخواهند مطابق با قانون بقای اصلاح از صحنه رقابت خارج شوند، به این نتیجه خواهند رسید که در کنار تلاشهای درونی، نیاز به یاری بیرونی خواهند داشت. با وجود علاقه بسیاری از مدیران نسبت به راهاندازی اقدامات مرتبط با تحول دیجیتال، این موضوع واضح است که سازمانها، تخصص لازم برای برنامهریزی آن را نخواهند داشت. البته تعیین استراتژی را با راهبری اشتباه نگیریم؛ وجود بهترین استراتژیهای دیجیتال نیز تضمینی برای تحقق اهداف نبوده و راهبری صحیح تحول دیجیتال در داخل سازمان و توسط خودِ سازمان، عامل اصلی تحقق اهداف است.
اما چه محدودهای برای «مشاور تحول دیجیتال» قائل شویم؟ گستره وظائف وی کجاست؟
دو فاز اصلی برای مدتزمان حضور مشاور تحول دیجیتال در سازمان به نظر میرسد:
فاز اول به بخشی از فعالیتهای گفته میشود که از جنس طراحی چشمانداز و تعیین استراتژیها (کوتاه-میان-بلند مدت) میباشد. در طی این فاز، فعالیتهای دیجیتالی سازی آغاز نشدهاند.
فاز دوم به پیادهسازی و عملیاتی سازی برنامههای بخش اول پرداخته شده و نقش سازمان در موفقیتآمیز بودن این فاز، بسیار پررنگتر خواهد بود. البته این دو فاز از یک دیگر جدا نبوده، چون زمانه تدوین استراتژی در کمپهای خارج شهر و انجام آنها برای چند سال به سر آمده و مدیریت استراتژیکی بسیار چابکتر و ری اکتیوتر در عصر دیجیتال مطرح است.
بررسیهایم، به 4 وظیفه کلان در طول این 2 فاز از عمر فعالیت مشاور تحول دیجیتال اشاره نموده؛ مواردی که وی به عنوان جزئی از سازوکار حکمرانی تحول دیجیتال در سازمان، به دنبال نیل به آنها خواهد بود:
– تعیین ارکان استراتژیک سازمان (تعیین سناریوهای برد سریع در کنار چشمانداز بلندمدت) و تهیه نقشه راه تحول دیجیتال
– به کارگیری فناوریها نو در عملیات سازمان (با هدف کاهش هزینه و افزایش بهرهوری فرایندها)
– تولید محصولات دیجیتال (شناسایی فرصتهای کسبوکاری جدید یا بازآفرینی مدل کسبوکار فعلی)
– ایجاد تغییرات مورد نیاز در سازمان (ایجاد سازمانی با فرهنگ و نیروی کار دیجیتال)
مجدداً تاکید میکنم که این موارد، وظائفی هستند که مشاور در کنار سازمان در برنامههای تحول دیجیتال خود داشته و به دنبال تحقق آن خواهند بود. هیچیک از اینها، خروجی کار مشاور نیست و رویکردی مشترک (در قالب کمیته تحول دیجیتال، دفتر تحول دیجیتال یا امثالهم) این ارزشها را برای سازمان به ارمغان خواهد آورد. بدون شک مشاور تحول دیجیتال با دانش و تخصص خود در زمینههای مختلف این حوزه میتواند به همراه شناختی که تیم سازمان از تواناییها و حوزه تخصصی خود دارد، ترکیبی ایدهآل برای تحقق تحول دیجیتال سازمان را رقم بزنند.
پ.ن: بازار مشاوره حوزه تحول دیجیتال با چنان سرعتی در حال رشد است که موسسهای در قامت مکنزی، به فارستر که رقیب مستقیم خود است، در مقالهاش استناد می کند!