مفهوم و روندهای بانکداری دیجیتال
دو حقیقت (فکت) پیرامون تحول دیجیتال در صنعت مالی و بانکی:
اول) بانک های مستقر (سنتی) هیچ مسیر غیر از ارائه دیجیتالی خدمات خود ندارند.
دوم) استارتاپ های چابک و نوآور، به سرعت و با ارائه خدمات جدید، هوشمند و متنوع، به دنبال به دست آوردن سهمی از بازار هستند که در حال حاضر پاسخ داده نشده است.
واقعیت آن است که اهمیتی ندارد که چه اسمی روی این اقدامات بگذاریم (بانکداری دیجیتال، مجازی، آنلاین، موبایلی، نئوبانک و …)، به نظرم مهمترین چالش این حوزه، شناخت دقیق نیازهای کاربران و ارائه راهکارهای دیجیتال از کانال های مورد پسند آن هاست. چه این اتفاق در طول بهبود های مستمر بانکی صورت پذیرد یا به صورت یک واحد مجزا در بانک راه اندازی شود، در صورت مساله تغییر ایجاد نمی کند. بانک های دیجیتال و نئوبانک ها، آینده صنعت پولی و بانکی است و این فرصت همیشگی نخواهد بود.
در این سری اسلاید ها (که در بخش اول آن به بانک دیجیتال پرداختم)، تلاش شد تا به صورت خلاصه وار، روندهای این حوزه شناسایی و معرفی شود.
در مطلب قبلی به بانک دیجیتال پرداختم؛ چیستی و جایگاه آن در تحول دیجیتال صنعت بانکی و مالی. در همین رابطه دو حقیقت مطرح شد که یکی از آن ها به صورت مستقیم به ظهور بازیگران تحول آفرین پرداخته بود.
در این مطلب، نئوبانک ها، به عنوان نیروهای نوظهور اکوسیستم بانکی، مورد بررسی قرار گرفته و چند نمونه از برترین نئوبانک های حال حاضر دنیا (شامل: چایم، مانزو، ان26، رولوت، سوفای و کرنت) به صورت مبسوط تشریح شده است.
خدمات و محصولات بانکی-مالی این نئوبانک ها و همچنین نقاط ضعف آن ها، دید مناسبی برای فعالان این صنعت نسبت به وضعیت بازار بین المللی در این حوزه به ارمغان خواهد آورد.
بررسی نئوبانک های داخلی
در ادامه بررسی روندهای بانکداری دیجیتال و نمونه های برتر نئوبانک در دنیا، در سومین و آخرین بخش، به بررسی اقداماتی که تحت عنوان نئوبانک در کشور انجام شده پرداختم.
اصلی ترین چالش نئوبانک های داخلی از نظر نگارنده، خلاهای رگولاتور و عدم دسترسی به خدمات بانکداری باز برای نئوبانک های واقعی می باشد؛ لفظ نئوبانک واقعی عامدانه، مطرح شد، چرا که نمونه های موجود در بازار، بیشتر به شعبه دیجیتال شباهت دارند و بعضاً با مفهوم نئوبانک، فاصله داشتند.
با این وجود تلاش های تک تک این عزیزان، قابل تقدیر و امیدوار کننده می باشد. خدا قوت!